Windschutzscheiben von Personenkraftwagen

Windshields of passenger cars

  • Die Beurteilung der technischen und unfallrelevanten Eigenschaften der beiden Scheibenarten zeigt, dass die VSG-Scheibe gegenüber der ESG-Scheibe hinsichtlich der Verletzungs- und Unfallgefahr zwar überwiegend Vorteile aufweist; diese Vorteile sind jedoch vor allem vor dem Hintergrund steigender Gurtanlegequoten nicht als so entscheidend anzusehen, dass daraus die Begründung für ein Verbot der ESG-Scheibe abzuleiten wäre. Diese Feststellung wird insbesondere auch gestützt durch eine Nutzen-Kosten-Betrachtung, die zeigt, dass aus gesamtwirtschaftlicher Sicht bei einem generellen Ersatz der ESG-Scheibe durch die teurere VSG-Scheibe bei günstigen Annahmen der Nutzen unter den Kosten liegen würde.
  • An evaluation of the technical properties and those relevant to traffic accidents of both types of windshields has shown the laminated glass windshield in most cases to be far superior to the safety glass windshield as regards the danger of injuries resulting from traffic accidents, but in view of the increasing use of seat belts these advantages no longer are so decisive as to represent a sound reason on which a ban on safety glass windshields could be based. This consideration is further supported by the results of a cost-benefit analysis showing that, from the viewpoint of the economy as a whole, a general replacement of safety glass windshields by laminated glass windshields would yield benefits which, even taking into account the most favorable assumptions, will still remain below the costs to be expected.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Wolfgang Sievert, Ernst Pullwitt, Hans-Adolf Gülich, Ernst-Albrecht Marburger, Herbert Löffelholz, Bernd Friedel
URN:urn:nbn:de:hbz:opus-bast-17912
Series (Serial Number):Unfall- und Sicherheitsforschung Straßenverkehr (5)
Document Type:Book
Language:German
Date of Publication (online):2017/10/12
Release Date:2017/10/12
Tag:Bewertung; Bruch (mech); Risiko; Schweregrad (Unfall; Sicherheitsglas; Sicherheitsgurt; Unfall; Verletzung; Verletzung); Windschutzscheibe; Wirtschaftlichkeitsrechnung
Accident; Cost benefit analysis; Failure; Injury; Risk; Safety belt; Safety glass; Severity (accid; Windscreen (veh); injury)
Institutes:Abteilung Fahrzeugtechnik / Abteilung Fahrzeugtechnik
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 62 Ingenieurwissenschaften / 620 Ingenieurwissenschaften und zugeordnete Tätigkeiten
collections:BASt-Beiträge / ITRD Sachgebiete / 84 Personenschäden
BASt-Beiträge / ITRD Sachgebiete / 91 Fahrzeugkonstruktion

$Rev: 13581 $